SpaceEngine PC Steam-konto
Udgivelsesdato: 11/06/2019
SpaceEngine er en videnskabelig simulator for universet i skala 1:1, der indeholder milliarder og atter milliarder af galakser, tåger, stjerner og planeter, som alle vises i fuld, virkelig skala. Udforsk Jorden og vores naboverdener i solsystemet, omgå et sort hul i en galakse, der er milliarder af lysår væk, eller besøg hvad som helst imellem glat, uden overgange.
Du kan udforske hele tid og rum – svøm mellem stjernerne med en hastighed million gange hurtigere end lysets hastighed og accelerere tiden for at se de orbitale bevægelser af tusindvis af verdener, der finder sted foran dine øjne. Hver planet, du møder på din rejse, vil indeholde proceduralt 3D-teræn med detaljerede teksturer. Alt, hvad du ser på himlen – stjerner og galakser, planeter og måner, asteroider og kometer, sorte huller og neutronstjerner, stjernehobe og tåger – kan du udforske med blot et tryk på en knap.
Med en rumskib med newtonsk fysik og autopilot-funktioner til assistentpiloten (i tidlig udvikling, men fuldt anvendelig) kan du flyve hvor som helst i universet i Flight Simulator-tilstand. SpaceEngine er også meget venlig for mod- og tilføjelsesskabere – skab dine egne planeter, stjernesystemer, endda galakser, importer dine egne rumskibsmodeller, skab dine egne GUI-udseender og mere, alt sammen kan nemt deles med andre.
Med SpaceEngine er mulighederne ubegrænsede.
Funktioner
- Astronomi
Alle typer himmellegemer er repræsenteret: galakser, tåger, stjerner og stjernehobe, planeter og måner, kometer og asteroider. Kendte himmellegemer er repræsenteret ved hjælp af data fra kataloger: galakser (NGC/IC), stjerner (HIPPARCOS), stjernehobe, tåger og planeter (solsystemet og kendte eksoplaneter). Områder af universet, der endnu ikke er katalogiseret, indeholder proceduralt genererede objekter: galakser, stjerner, stjernehobe, tåger og planetsystemer.
- Navigation
Du kan frit bevæge dig i universet – rejse glat mellem enhver genstand og på enhver afstand, fra overfladen til kredsløbet til interstellar og intergalaktisk rum. Bevægelser i rummet er lige så nemme som „klik og gå“, ligesom fri flyvning i stil med spil ved hjælp af WASD-tasterne eller en gamepad. Det er også muligt at rejse i tid: du kan accelerere, bremse eller vende tidens gang og springe til en given dato. Detaljerede interaktive tutorials vil introducere dig til kontrollerne.
- Grafik
Volumetriske 3D-modeller af galakser og tåger med skyer af interstellar støv og 3D-landskaber på planeter og stjerner. For mange legemer i solsystemet anvendes faktiske data fra rumsonder, mens enorme pakker med højopløsnings teksturer er tilgængelige som gratis DLC. For uopdagede og procedurale planeter genereres overfladen proceduralt ved hjælp af din computers GPU. Andre funktioner inkluderer realistisk atmosfære spredning, skygger fra formørkelse, animerede polære lys og haler af kometer samt fysikbaserede lysdeformationer nær sorte huller og neutronstjerner med animerede akkretionsskiver og udbrud.
- Fysik
Realistisk og fysikbaseret generering af procedurale objekter (galakser, stjernesystemer, planeter) og deres fysiske egenskaber (masse, radius, temperatur, atmosfæriske parametre osv.). Orbital bevægelse af planeter, måner og stjerner i multi-stjernesystemer beregnes og vises præcist. Realistiske koncepter og fysik i designet af rumskibe: orbital bevægelse, atmosfærisk flyve-model og fysik af Alcubierre warp-drev.
- Virtuel virkelighed
SpaceEngine understøtter HTC Vive, Oculus Rift (gennem native bibliotek) og Windows Mixed Reality (gennem Steam VR). VR-controller support er delvis: med én controller kan du vælge objekter, og med den anden kan du bevæge dig.
- Lyd
Originale baggrundsmusikstykker skabt af mange forfattere med kontekstuel afspilning. Lydeffekter til planetariske miljøer og rumskibe er under udvikling.
- Værktøjer
Indbyggede tutorials hjælper dig med at komme i gang med planetariet. Søg efter himmellegemer efter navn og find de nærmeste stjernesystemer. Udforsk rummet ved hjælp af en skalerbar kort over rummet og kort over planetsystemet. Gemme, eksportere og importere placeringer, der nemt kan deles mellem brugere, understøttes. Programmet fører en automatisk log over de objekter, du for nylig har besøgt. Lær hver detalje om de emner, du finder, ved hjælp af det indbyggede informationssystem „Wiki“ med yderligere håndskrevne beskrivelser af mange kendte objekter. Vis de orbitale baner af himmellegemer, etiketter og markeringer, stjernebilleder og andre informationsværktøjer.
- Flersproget support
I øjeblikket er SpaceEngine tilgængelig på engelsk, tysk, fransk, italiensk, spansk, brasiliansk og europæisk portugisisk, hollandsk, finsk, svensk, kroatisk, rumænsk, tjekkisk, polsk, slovakisk, russisk og tyrkisk. Mange nye lokalisationer er under udvikling. På Steam-butikken vises kun lokalisationer, der er 100% færdige, men i spillet kan du aktivere flere.
- Modifikationer
SpaceEngine understøtter oprettelse og import af brugerdefinerede tilføjelser: kataloger, modeller og teksturer til objekter i dybt rum, planeter og rumskibe. Rumskibsmodeller, der repræsenterer både virkelige og fiktive design – inklusive populære sci-fi-franchiser – importeres og deles ofte af fællesskabet, både her på Steam og på det officielle SpaceEngine-forum.